برنامه غذایی

برنامه غذایی

برنامه غذایی

برنامه غذایی

مراقبت‌های تغذیه‌ای در زخم معده

مراقبت‌های تغذیه‌ای در زخم معده

فرد مبتلا به زخم معده باید از خوردن غذاهای سرخ کرده و ادویه دار و همچنین غذاهای پرحجم خوددداری نماید با برنامه غذایی مناسب در راه درمان سریعتر اقدام کرده باشد.

بعضی از ادویه‌ها ، بویژه فلفل سیاه و قرمز ، می‌توانند باعث فرسایش سطحی مخاط گردند

توصیه‌هایی به بیماران مبتلا به زخم معده

در عمل ، توصیه شده است که مبتلایان به زخمهای معده از مصرف ادویه‌ها  اجتناب کنند؛ رژیم غذایی کافی و متعادلی داشته باشند؛ و در صورت داشتن کمبودهای تغذیه‌ای ، از مکمل استفاده نمایند. خوب جویدن غذاها و اجتناب از مصرف پوست مواد غذایی (پوست میوه‌ها و سبزیجات) ، بویژه در بیمارانی که فاقد دندان می‌باشند ، توصیه میشود. سوء تغذیه در مبتلایان به زخمهای معده می‌تواند بر سلولهایی مانند سلولهای لوله گوارش که تقسیم سریعی دارند، تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین جلوگیری از ایجاد کمبودهای تغذیه‌ای و برطرف‌کردن آنها می‌تواند در حفاظت علیه بیماری زخم معده موثر باشد و همچنین ممکن است در التیام زخمها نیز تا حدودی سودمند باشد. توصیه شده است که مبتلایان از مصرف وعده غذایی حجیم قبل از خواب اجتناب کنند.

اثر شیر در زخم معده

در گذشته شیر یک غذای مهم در رژیم غذایی که در درمان زخمها استفاده می‌شد، بوده است و علت مصرف آن این بوده است که تصور می‌شد شیر باعث خنثی‌سازی محتویات معدی می‌شود. اگر چه پیرو بسیاری از غذاهای دیگر می‌توانند بطور موقتی اثر خنثی‌کننده داشته باشند، ولی بعلت اینکه محتوی کلسیم و پروتئین شیر بالا است، یک تحریک کننده قوی ترشح اسید نیز می‌باشد. از آنجائیکه شیر بطور موقتی اسید معده را خنثی می‌سازد ولی متعاقب آن ترشح اسید را افزایش می‌دهد، مصرف متناوب و مکرر شیر برای درمان زخمهای پپتیکی توصیه نشده است.

درمان زخم معده

درمان باید خنثی‌سازی اسید بوسیله داروهای که اثر ضدترشحی دارند مانند آنتاگونیستهای گیرنده H2 مثل رانیتیدین و فاموتیدین و سایمتیدین ، آنتی‌کولینرژیک‌ها، بازدارنده‌های پمپ پروتون مثل دسته داروهای امپرازول و ... ، یا پروستاگلندین‌ها متمرکز گردد. آنتی اسیدها و داروهای محافظت‌کننده مخاط مانند سوکرالفات ، دیگر بعنوان عوامل اصلی درمان‌کننده در این بیماران مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بهترین روش درمانی داروهای ضدترشحی برای التیام زخم می‌باشد.

مصرف قهوه و چای پر رنگ در بروز زخم معده نقش دارند

مصرف قهوه ، چای  پر رنگ ، الکل و ادویه  در تشدید و بروز بیماری زخم معده دخالت دارند. همچنین مصرف زیاد غذاهای ترش ، شور، میوه و سبزیجات خام و برنج  نیز در ازدیاد ترشح اسید معده و سوزش و دردهای معده و اثنی عشر و در نتیجه مزمن شدن و تورم آن دخالت دارند.مبتلایان به زخم‌ معده و اثنی‌عشر و ناراحتی روده بهتر است از غذاهایی استفاده کنند که هضمشان آسان و ساده بوده و باعث نفخ دستگاه گوارش نشود که از جمله این غذاها می‌توان به غذاهای کبابی و خورشتی، انواع سوپ کم چرب ، آب میوه‌ها، نان ، پنیر و ماست  در مقدار کم اشاره کرد. استرس  و فشار عصبی ، زخم معده  هستند.البته باید متذکر شوم که مصرف میوه و سبزی خام در افرادی که ناراحتی معده دارند ، مضر است نه تمام افراد. بنابراین باید میوه و سبزی را تا حد ممکن به صورت پخته مصرف کنند.

نقش مصرف مواد خوراکی

مصرف بعضی از سبزیجات و حبوبات مانند کلم، نخود، لوبیا و عدس موجب تشدید نفخ معده می‌شود و به طور کلی افرادی که با این بیماری درگیر هستند باید غذا را به آرامی خورده و خوب بجوند، مایعات را با نی ننوشند و از مصرف مایعات به همراه غذا خودداری کرده و پس از آن پیاده‌روی کنند.  آب کلم،.  باعث خوب شدن زخم معده می گردد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد