برنامه غذایی

برنامه غذایی

برنامه غذایی

برنامه غذایی

عواملی که باعث درد و سوزش زخم معده می شود

عواملی که باعث درد و سوزش زخم معده می شود

ـ مصرف قهوه ، چای  پر رنگ ، الکل و ادویه

 ـ مصرف زیاد غذاهای ترش ، شور، میوه و سبزیجات خام و  برنج نیز در ازدیاد ترشح اسید معده و سوزش و دردهای معده و اثنی عشر و در نتیجه مزمن شدن و تورم آن دخالت دارند.

 ـ استرس  و فشار عصبی ، مصرف قهوه و تنقلاب و بی نظمی غذای و استفاده از غذاهای مانده و سرد از عوامل تشدید کننده زخم معده  و اثنی‌عشر هستند.

ـ مبتلایان به زخم‌ معده و اثنی‌عشر و ناراحتی روده بهتر است از غذاهایی استفاده کنند که هضمشان آسان و ساده بوده و باعث نفخ دستگاه گوارش نشود

ـ مصرف غذاهای کبابی و خورشتی، انواع سوپ کم چرب ، آب میوه‌ها، نان ، پنیر و ماست  در مقدار کم اشاره کرد.

ـ مصرف میوه و سبزی خام در افرادی که ناراحتی معده دارند ، مضر است نه تمام افراد. بنابراین باید میوه و سبزی را تا حد ممکن به صورت پخته مصرف کنند.

ـ غذای شور باعث زخم معده می شود

شیرین بیان و پیشگیری

شیرین بیان بواسطه  کاهش ترشح اسید معده و  افزایش ترشحات موکوس وبیکربنات محافظ بافت معده در برابرعوامل خطر( داروها و استرس) می‌باشد و از بروز رخم معده و اثنی عشر پیشگیری می‌نماید. زخم معده واثنی عشر: در مواردی که میزان ترشح اسید معده افزایش می‌یابد (استرس) یا لازم است از داروهایی که بر مخاط معده و اثنی عشر اثر سوء دارند استفاده شود ( اسپیرین) با مصرف شیرین بیان از بروز زخم می‌توان پیشگیری کرد. 

زنجبیل بهترین دارو برای زخم معده

شربت زنجبیل بهترین دارو برای معالجه زخم معده است.این گیاه همراه با گیاهان دیگر به عنوان تقویت کننده معده و بدن و ضد نفخ بکار می رود. به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، زنجبیل بهترین داروی سرماخوردگی و گلو درد است. هنگامی که حس کردید دچار سرماخوردگی شده اید چند بار چای زنجبیل بنوشید و اگر گلو دارید علاوه بر آنکه چای آنرا میل می نمائید با آن نیز قرقره کنید.زنجبیل از قدیم الایام مورد مصرف مردم ایران ، هند و چین بوده است. زنجبیل تازه و شربت زنجبیل با چای زنجبیل در بدن گرما تولید کرده و بدین وسیله مواد سمی و زائد بدن را بصورت عرق از بدن خارج می سازد.

زنجبیل را حتی برای کمپرس نیز می توان استفاده کرد که سموم بدن را خارج می سازد . شربت زنجبیل برای زخم معده بسیار مفید است. مبتلایان به زخم معده باید هر روز قبل از غذا یک قاشق چایخوری از این شربت را همراه با کمی آب بنوشید زخم معده آنها پس از مدتی التیام خواهد یافت.

چای زنجبیل هر چقدر بیشتر بماند و دم بکشد تند تر می شود.حتی می توان چای زنجبیل را پس از سرد شدن در داخل یخچال گذاشت و مانند یک نوشابه سرد استفاده کرد.  

کلم در پیشگیری و درمان زخم معده معجزه می کند

کلم بهترین دارو درمان زخم معده است. در یک بررسی علمی بر روی گروهی در آمریکا که به زخم معده دچار بودند، با تجویز آب کلم معلوم گردید که زخم های مورد بحث پس از سه هفته مصرف آب کلم افراد تحت مطالعه بهبود یافته است گروه دیگری از پژوهشگران اروپایی با تجویز آب کلم به بیمارا  مبتلا به زخم معده دریافتند که پس از ده روز زخم معده آنها بهبود پیدا نموده و بیماران از درد رنج نمی برند. گلوتامین موجود در کلم که عصاره ضد زخم دستگاه گوارش نام گرفته، نقش موثر و اصلی در درمان زخم های مذکور بازی می کند و در حال حاضر در بازار کپسول های عصاره کلم و گلوتامین وجود دارد ولی هنوز به وضوح معلوم نیست که چه تعدادی از آنها را و در چه مدتی باید استفاده کرد.

داروهای طبیعی ضد زخم معده موجود در کلم در آزمایشگاه های پزشکی قبل از تجویز به بیماران، آزمایش و تجزیه و تحلیل شده اند و در حقیقت وجود و عملکرد هر یک از آن ها ثابت شده است. در طب سنتی بعضی از کشورهای دنیا نیز از کلم و آب کلم برای درمان دردهای معده و روده استفاده می شود و چند مورد از تحقیقات علمی طب مدرن اخیرا به خاصیت ضد زخم دستگاه گوارش آن پی برده اند و از آن استفاده می کنند.

چند مطالعه علمی همچنین ثابت کرده اند که آب سیب زمینی و کرفس نیز قادرند در درمان زخم دستگاه گوارش موثر باشند که با مقایسه با داروهای شیمیایی برای این کار بی خطر بوده و عوارض جانبی نخواهند داشت. در بعضی از مطالعات علمی جدید پژوهشگران از مخلوط آب کرفس و سیب زمینی و کلم برای درمان زخم معده و دوازدهه استفاده نموده اند و نتایج جالبی به دست آورده اند.خوردن سبزیجات تازه به صورت مداوم توصیه متخصصان تغذیه است، زیرا سبزیجاتی مانند کلم و کرفس و غیره نه تنها حاوی مقدار زیادی املاح و ویتامین ها هستند، بلکه در خود مواد شیمیایی بسیار جالبی دارند که در پیشگیری و درمان زخم معده بسیار موثر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد